12.11.16

Wat jij niet ziet

Wat jij niet ziet
Eric Lindstrom

Parker Grant is door een ongeluk waarbij haar moeder overleden blind. Toen was zij 7 jaar. Een paar maanden geleden is ook haar vader overleden, maar ze wil niet dat mensen haar zielig vinden. Daarom heeft ze een aantal regels over hoe zij behandelt wilt worden. De belangrijkste regels: Maak nooit misbruik van mijn blindheid en verraad is onvergefelijk. Haar ex-beste vriend Scott is ver over Parkers grenzen heen gegaan in de brugklas en Parker is blij dat ze hem niet meer tegenkomt. Maar dan komt hij weer bij haar in de klas en kan Parker hem niet blijven ontwijken.

Ik vond dit een leuk boek, omdat je je heel erg kan inleven in de hoofdpersoon. Bij sommige dingen die ik doe denk ik er niet aan dat ze lastig kunnen zijn voor een blinde. Zo zie ik een slecht geparkeerde auto al van verre aankomen, terwijl Parker gewaarschuwd moet worden, moet iemand aan haar vertellen wat er op het schoolbord staat en doet zij labels met braille aan kleding om te weten wat ze uit de kast haalt. Soms was het boek wel een beetje saai. Ik vond het heel leuk dat er op de voorkant braille zat. Eerst dacht ik dat het gewoon de titel van het boek was, maar toen ik het ging vertalen kwam ik erachter dat er ‘zien is geen geloven’ stond. Ik heb erg genoten van het boek en ik kan het je ook wel aanraden, maar als je van heel spannende boeken houdt, is dit misschien niet het boek dat je zoekt.

Gelezen door Nienke (13 jaar)