3.10.16

Koken voor de keizer

Marloes Morshuis

Ik heb het boek ‘koken voor de keizer’ gelezen. Het gaat over de elfjarige Mick. Hij leeft op een eiland met een hele strenge keizer. Iedereen die iets doet wat de keizer niet leuk vind wordt naar een eiland gestuurd. Ook de ouders van Mick zitten daar, dus hij moet met zijn vrienden voor zijn kleine zusje zorgen. Als hij wordt betrapt op het stelen van mango’s, moet hij naar de keizer komen. De keizer wil Mick naar het eiland sturen, maar dan komt Mick met een idee: Hij zal een week lang dingen koken die de keizer lekker vind uit zijn kookboek. Er is alleen één probleem: de keizer vind niets lekker. Iedereen die eens voor de keizer heeft gekookt, is op het eiland. En het personeel van de keizer maakt het Mick niet echt makkelijk…

Ik vond het een heel leuk boek. Ik kon heel erg meeleven en het was zo geschreven dat het water me in de mond liep. Er zijn veel verschillende recepten. Van mangomousse tot neppe schildpadsoep. Het is wel grappig dat er eten is dat hier heel bekend is en op het eiland waar Mick woont niet. Aardappelen bijvoorbeeld. Er zitten heel veel verschillende personages in dit boek en dat is wel leuk. Sommige dingen zijn wel erg voorspelbaar, maar er zitten ook wel dingen in die je echt niet ziet aankomen. Het kon soms echt spannend zijn. Ik raad het wel aan, maar niet voor veel ouder dan 14 jaar. Het is niet kinderachtig, maar ik kan me voorstellen dat het niet meer zo leuk is als je ouder bent. Ik vind het een origineel verhaal en ik vind het ook heel leuk dat de recepten van de dingen die Mick maakt achterin het boek staan. 

Gelezen door Nienke (13 jaar)