3.9.16

Toen de wereld nog werelt was

Toen de wereld nog werelt was
Paul de Moor

Dit boek gaat over Isa. Haar moeder is dood en haar vader heeft een nieuwe vriendin. Ze wil dat haar moeder terugkomt en ze denkt dat haar moeder dat doet als ze een heel mooi kunstwerk maakt. De  allermooiste Installatie van de werelt met een t. Want voordat ze de wereld met een d schreef was hij veel mooier.

Haar Installatie bestaat uit dingen die ze vind in Gent. Alle dingen die haar aanspreken brengt ze samen in een tuinhuisje tot haar Installatie en haar vriend Rusko helpt haar om de dingen te vinden.
De eerste helft van het boek was lastig te volgen. Er werd heel veel herhaalt, soms wel 20 keer. In de tweede helft gebeurden er veel meer dingen en werd het verhaal leuker, maar ook zieliger. Sommige stukjes zijn echt heel zielig. Ik kon mij heel erg inleven in Isa. Je ziet al haar gedachtes en ook haar gedachtenvriend: het meisje van Mars. Het meisje van mars vraagt Isa veel en helpt Isa. Op de voorkant van het boek staat een roodharig meisje met een geknakte paraplu in haar armen. Eerst begreep ik dat niet, maar nu wel. Die paraplu zit ook in haar Installatie, alleen noemt zij het een reiger met een gebroken vleugel.

Ondanks dat ik het begin zo moeilijk kon volgen, vond ik het een heel mooi boek. Ik ben echt van de personages in het boek gaan houden.

Gelezen door Nienke (13 jaar)