24.9.16

Duizend stukjes van jou (2)

Duizend stukjes van jou 
Claudia Gray

Dit boek gaat over een multiversum. Het boek legt zelf het beste uit wat dat precies betekent, daarom nu een stukje uit het boek:

“Het universum is in werkelijkheid een multiversum, er bestaan ontelbaar veel kwantumwerelden, die allemaal gelaagd binnen elkaar bestaan.
Wij noemen ze “dimensies”  Elke dimensie vertegenwoordigd een verzameling van mogelijkheden, het zit zo, alles wat kan gebeuren, gebeurt ook: Er bestaat een dimensie waarin de nazi’s de tweede wereldoorlog hebben gewonnen, en een dimensie waarin de Chinezen Amerika allang gekoloniseerd hadden voordat Columbus ook maar die kant opvoer. En er is een dimensie waarin Brad Pitt en Jennifer Aniston gewoon nog met elkaar getrouwd zijn. Er is zelfs een dimensie die bijna identiek is aan die waarin ik leef, maar in die parallelle wereld besloot ik toen ik tien was op een dag een blauw t-shirt aan te trekken terwijl ik groen koos. Elke mogelijkheid, elk moment waarop het lot een muntje opgooit zorgt voor een nieuwe splitsing van dimensies waardoor er nog meer lagen van de wekelijkheid ontstaan”

Ik heb dit stukje wel drie keer gelezen voordat ik verder ging met lezen. Het klinkt misschien een beetje ingewikkeld, maar het boek is goed te volgen. Er komen soms moeilijke woorden in voor maar dat went en uiteindelijk ben ik maar langzamer gaan lezen want het ging te snel uit :)  

De kaft van het boek sprak me erg aan, het waren mooie kleuren en het belangrijkste: het boek was lekker dik, dus veel leesplezier.

Het boek gaat over Maguerite, een tienermeisje dat door verschillende dimensies reist door middel van de vuurvogel. De vuurvogel is een uitvinding van de vader en moeder van Maguerite, want zij zijn uitvinders. Als Maguerite's vader wordt vermoord, verdenkt iedereen Paul ervan. Toch kan Maguerite het niet geloven want Paul was de trouwe assistent van haar vader en moeder. Maar Paul is gevlucht met de vuurvogel en is een andere dimensie ingegaan, Maguerite en haar goede vriend Theo gaan Paul in de verschillende dimensies achterna totdat ze achter de schrikwekkende waarheid komen. Ik kan niet verklappen wat dat is, want dat verpest het boek. Het is een complex boek, maar ook heel spannend. Ik probeerde voortdurend de clou van het boek te ontdekken en heb me moeten inhouden om niet het einde alvast te gaan lezen. Soms moest ik even stoppen om na te denken hoe het nu precies in elkaar zat. Het duurt even om in het boek te komen maar zo rond blz. 40 zit je wel in het verhaal en het is een boek van meer dan 300 blz. dus genoeg te lezen.

Het was echt een goed boek en ik raad het echt aan voor kinderen die niet bang zijn voor een boek dat een klein beetje ingewikkeld in elkaar zit.

Gelezen door Mirre (11 jaar)