26.7.12

Starters



'Welke verdieping?' Rodney scheen met zijn zaklamp door de hal.
'De tweede.'
'Je houdt wel van trappen, hè?'
'Boven voelt het veiliger. Meer tijd om weg te komen.' Ik knipte mijn handlamp aan. 'Als we beneden geschreeuw horen, hebben we nog even. Dan kunnen we de brandtrap misschien nog halen.'
Rodney ging voor en scheen met zijn zaklamp in elke lege kantoorruimte die we passeerden. Aan het eind van de gang kwam iemand naar buiten, gewapend met een grote metalen staaf. Het was Michael.
'Blijf staan!' zei hij. Hij herkende haar niet...

Callie en haar doodzieke broertje Tyler hebben hun ouders verloren in een biologische oorlog waarin alle mensen tussen de twintig en de zestig zijn omgekomen. Zij leven samen met Michael in kraakpanden. Om te kunnen overleven en geld te kunnen verdienen als minderjarigen schrijft Callie zich in bij de bodybank, een ondergrondse organisatie die de lichamen van Starters huurt aan Enders die nog een keer jong willen zijn.
Ze wordt in slaap gebracht en het bewustzijn van de huurder neemt haar lichaam over.
 Als ze midden in een huurtermijn zit, wordt ze plotseling wakker in haar eigen lichaam op een plek die ze niet kent. Al snel komt ze er achter dat de Ender haar wilde gebruiken en ze nu in een levensgevaarlijke situatie is beland...

Ik kreeg het boek in handen en vond het er goed uit zien. Het heeft een moderne voorkant, maar het tekstje achterop was nogal verwarrend. Toch begon ik met lezen en al snel begreep ik het en las ik het boek in een rap tempo uit.
Het is een fantastisch en spannend boek. De beschrijvingen over hoe de wereld 'eruitziet' in de toekomst was mooi en niet te lang. Ik kon een prima beeldschetsen. Het was ook erg grappig om te lezen hoe Callie zo graag iedereen wilde helpen en dat het haar natúúrlijk weer lukte.
Af en toe was het een beetje verwarrend maar dat maakte het juist spannender en daarom wilde ik het boek zo snel mogelijk uitlezen.
Ik vind het een leuk en origineel verhaal en is zeker weten aan te raden. Dit boek moet je gewoon een keer lezen!

Gelezen door Lotje (14 jaar)