7.5.15

Overstroomd (3)



http://www.denieuweboekerij.nl/boeken/kinderboeken/14-jaar-en-ouder/overstroomd

Eva Moraal


Stel je voor dat al die verhalen over de opwarming van de aarde waar zouden zijn, dat de zeespiegel zou stijgen en dat de halve wereld zou overstromen. Dat is waar dit boek over gaat. Het verhaal speelt zich af een tijd na die grote overstromingen. Het land is opgedeeld in droge gebieden en terreinen die als eerste gevaar lopen als het water stijgt. De bevolking leeft strikt gescheiden: de Drogen vormen de rijke elite en de Natten het onderdrukte werkvolk, deze ongelijke verdeling zorgt natuurlijk voor spanning.

Overstroomd is geschreven door Eva Moraal en gaat over Nina, de dochter van de gouverneur van het vijfde gewest. Als haar school is overstroomd en haar zusje verdronken is moet Nina naar een nieuwe school in het natte gebied. Daar leert ze dat Natten niet de achterbakse idioten zijn uit de verhalen die zij altijd op haar oude school hoorde. Ze begint ze meer en meer te begrijpen en start ook een hechte relatie met een van hen: Max.
Ik vond het boek erg leuk om te lezen. Het is erg spannend en het idee van Nederland na grote overstromingen vind ik heel mooi bedacht. Doordat dit verhaal zo realistisch is benaderd is het makkelijk je goed in te leven in de hoofdpersonen. Het boek greep mij echt aan en ik denk dat het goed is voor zowel volwassenen als jongeren. De schrijfster heeft wel een aantal keuzes gemaakt in het verhaal die ik niet helemaal begrijp. Ook zitten er een aantal grote gaten in het verhaal waar ik weinig van snap. Voor de rest is het boek echter heel erg leuk.

Gelezen door Peer (14 jaar)