9.5.15

Divergent

http://www.denieuweboekerij.nl/boeken/kinderboeken/14-jaar-en-ouder/divergent
Veronica Roth

Ik heb het boek Divergent gelezen. Het is geschreven door Veronica Roth en uitgegeven door Van Goor. Ik had het boek gekozen omdat het een mooie  kaft heeft.

Het boek speelt zich af in een plaats die verdeeld is in vijf facties; Zelfverloochening, Oprechtheid, Onverschrokken, Vriendschap en Eruditie.
Beatrice is bijna 16 en zit met haar ouders en broer in Zelfverloochening. Als kinderen in een van die facties 16 wordt, ondergaan ze een persoonlijkheidstest waaruit gaat blijken in welke van de 5 facties ze thuishoort. Als Beatrice die test gedaan heeft, komt er een andere uitslag uit dan verwacht: Afwijkend. Beatrice weet niet wat dat betekent, er wordt alleen tegen haar gezegd dat ze het tegen niemand mag zeggend, zelfs niet tegen haar ouders, want anders loopt ze het gevaar om gedood te worden. Als er dan de dag is om te kiezen naar welke factie je gaat, kiest Beatrice voor de Onverschrokkenen.  Daar leert ze vechten, en ze ontmoet een jongen, Four. Na een tijdje komt ze er achter dat Eruditie de vijf facties wilt overnemen, en de onverschrokkenen willen gebruiken als soldaten. Meer kan ik jullie niet vertellen, want dan verklap ik alles al.

Ik vond Divergent een heel spannend boek, want er gebeurde allemaal verschillende gebeurtenissen waar ze toch weer uit wist te komen. Het boek is goed geschreven zodat alles goed te begrijpen is wat er gebeurd. Ik geef het boek een 9.
Gelezen door Thomas (15 jaar)