28.9.12

Starters (3)

Booktrailer van
Lisa Price


Starters gaat over het meisje Callie en speelt zich af in de toekomst, Callie is een tiener en heeft een broertje; Tyler.
Tyler en Callie hebben in een oorlog hun ouders verloren, in deze oorlog zijn alle mensen tussen de 20 en 65 jaar omgekomen. Als gevolg hiervan bestaat de samenleving uit 'starters' van onder de 20 en 'enders' van boven de 65.  

Callie, Tyler en Michael (een vriend van Callie) zijn op de vlucht voor de politie zoals veel andere weeskinderen en wonen in verlaten gebouwen. 
Omdat ze geld tekort komen en Tyler medicijnen nodig heeft solliciteert Callie bij een illegaal bedrijf dat 'Topbestemmingen' heet, Topbestemmingen is een bedrijf waar enders voor veel geld het lichaam van een starter mogen huren, dat huren houdt in dat de ender tijdelijk het bewustzijn van de starter overneemt. 
Maar dan wordt Callie plotseling te vroeg wakker midden in een huurperiode en komt ze erachter dat haar huurder levensgevaarlijke plannen met haar lichaam heeft en ontdekt ze stukje bij beetje meer details over die plannen en raakt ze in grote problemen.

'Waar ben ik?
Ik deed mijn ogen open. Het was vrij donker en de wereld leek over te hellen. Ik lag op mijn zij op de vloer. 
Ik legde mijn hand erop om me overeind te hijsen en voelde iets weerzinwekkend kleverigs.'

Achterop het boek staat deze quote: 'Fans van de hongerspelen zullen dit geweldig vinden!',
daar ben ik het grotendeels mee eens. Het hele idee van Topbestemmingen en de hele science-fiction-achtige omgeving
vind ik echt geweldig en in de details is starters zeker een uniek verhaal. 

Maar er zit toch een nadeel aan dit boek, het is minder goed geschreven dan ik had verwacht van de kaft (die ik echt heel erg goed vind passen bij het boek). 
Ik vond dat starters mij minder in het verhaal trok dan de populaire hongerspelen, dat komt doodeenvoudig door de schrijfstijl van Lissa Price maar gelukkig
doet haar verhaal inhoudelijk niet onder voor de meeste andere boeken uit dit genre.

Starters is absoluut een aanrader voor hongerspelen-lezers maar ik vond hem niet even goed (al komt ie wel in de buurt). 
Het is een leuk boek, spannend, beetje avontuurlijk, beetje romantiek, en dat het zich afspeelt in de toekomst wordt heel leuk benadrukt met holo-schermen, microchips
en andere moderne snufjes die in het verhaal voorkomen.

Kortom: Een aanrader voor mensen die sowieso van lezen houden en voor hongerspelen-lezers.
Gelezen door Maarten  (15 jaar)