26.9.12

Legend 2

Marie Lu, schrijfster van:
Legend

'Je had me mee moeten nemen,' fluister ik tegen hem. Dan laat ik mijn hoofd tegen het zijne rusten en begin te huilen. In de stilte van mijn hoofd doe ik de moordenaar van mijn broer een belofte.
Ik zal je opsporen. Ik zal alle straten van Los Angeles afzoeken. Alle straten van de republiek, als het moet. Ik zal je belazeren en misleiden, liegen, bedriegen en stelen om je te vinden. Je uit je schuilplaats lokken en je opjagen tot je nergens meer heen kunt.
Dit beloof ik je: jouw leven is van mij.

De 15-jarige June leeft in de Republiek. Ze is een hoogopgeleid wonderkind, klaar om een belangrijke positie in het leger in te nemen.
Als haar enige familielid, haar broer Metias, wordt vermoord, is ze vastbesloten de hoofdverdachte te vinden.
De 15-jarige Day, de meest gezochte crimineel van de Republiek, zwerft rond met zijn maatje Tess door de straten en probeert zo goed en kwaad als het kan uit handen van de politie te blijven. Na een inbraak is hij hoofdverdachte op de moord van Metias.
Terwijl hij probeert voor zijn met de pest besmette familie te zorgen, wordt hij ook nog achternagezeten door de op wraak beluste June. Ook maakt hij een stomme fout. Hij laat zich meeslepen door de liefde.

Dit is en blijft voor altijd een geweldig boek. De achterliggende gedachte is mooi.
Het is echt geniaal uitgedacht. De karakters zijn goed uitgewerkt en worden mooi beschreven, fysiek en mentaal. Je leert de personages echt kennen in dit boek.
Het verhaal had op de juiste momenten een nieuwe spannende gebeurtenis zodat je wel door moest lezen. Ik moest de neiging onderdrukken om stiekem de laatste bladzijde eerder te lezen!
De schrijfstijl was simpel en direct, met af en toe een grappige dialoog tussen Day en June. Het was een fijn verhaal om te lezen, vlot en krachtig.

Gelezen door Lotje (14 jaar)