22.8.17

13 Minuten

Sarah Pinborough


"Ze zeggen dat je je vrienden dichtbij moet houden en je vijanden nog dichterbij. Maar als je een tiener bent, is het moeilijk om ze uit elkaar te houden. Mijn vrienden houden van me, dat weet ik zeker. Maar dat betekent niet dat ze niet hebben geprobeerd om me te vermoorden. Toch?"

Natascha Howland, de Queen Barbie van de school, wordt gevonden in een rivier en wordt na 13 minuten dood zijn geweest, weer tot leven gereanimeerd. Een probleem, ze weet niks meer en weet dus ook niet hoe ze in die rivier terecht is gekomen. De politie begint een hele zaak om dit raadsel voor eeuwig op te lossen. Maar de waarheid schijnt toch altijd dichterbij te zijn dan je denkt. Haar beste vriendinnen Hayley en Jenny verbergen dingen, terwijl Natascha en haar voormalig beste vriendin, Rebecca naar de psycholoog gaan, Hayley en Jenny hun geheim zo geheim mogelijk proberen te houden, en de politie hopeloos probeert uit te vinden wat er gebeurd was. Wordt het allemaal steeds duidelijker wat er echt gebeurd is die avond, en dat schijn bedriegt en de waarheid iets kan zijn wat je nooit had kunnen verwachten...

1 woord: verbluft. Dit had ik niet zien aankomen. Toen ik op de helft van het boek was, moet ik bekennen dat ik teleurgesteld was. Ik dacht dat ik het einde al helemaal kon voorspellen, omdat ze het antwoord op de "moord" zo'n beetje in je schoot gooien, maar zoals ik al zei:"schijn bedriegt". Toen ik het boek uithad heb ik een aantal minuten voor mij uit lopen staren en alles begon toen langzaam op zijn plaats te vallen.

Dit boek is zo geweldig geschreven, en heeft zo erg met mijn brein gespeeld. Ik had het einde nooit kunnen voorspellen en nooit kunnen zien aankomen. Ik ben nog nooit zo verrast door een boek einde als dit boek. Ik ben zoals jullie misschien wel kunnen merken laaiend enthousiast over dit boek. En ik weet gewoon dat iedereen die van dit genre boeken houdt het net zo geweldig gaan vinden als ik dit vond. Want zo'n mind blowing ervaring heb ik nog nooit gehad na een boek.