30.6.17

Havikskruid (2)


Havikskruid
Irena Brignull

“‘Mijn dochter!’ huilde Poppy’s moeder. Poppy ging op de rand van het bed zitten. ‘Ja ik ben je dochter.’ Poppy’s moeder schudde hartstochtelijk haar hoofd en keek voor het eerst opzij naar Poppy. ‘Nee. Nee, dat ben je niet.’ De vrouw kwam half overeind om weer naar Ember te kijken en boorde haar ogen in de hare. Toen liet ze Embers hand los en wees met een magere, broze vinger naar haar. ‘Dát is mijn dochter.’”
Poppy en Ember zijn op exact hetzelfde moment geboren. Bij hun geboorte zijn ze verwisseld. En hebben elkaars plek ingenomen. Ember is eigenlijk een mens, maar woont tussen de heksen. En Poppy is eigenlijk een heks, maar weet dat niet en woont tussen de mensen. Poppy is eigenlijk een havikskruid dochter en is onderdeel van een eeuwenoude voorspelling over de toekomstige heksenkoningin. Wat trouwens de reden is dat ze zijn betoverd en verwisseld. De enigen die weten dat Ember en Poppy op de verkeerde plek zijn, zijn Poppy’s moeder, en tante Raven.


Ik vond Havikskruid een heel leuk boek. Het is niet heel eng maar wel spannend. Het boek leest best wel makkelijk, en ik vind het heel leuk verzonnen.

Gelezen door Emma (12 jaar)