21.6.17

Wonder (5)

Wonder
R.D.Palacio
 
“Ik weet dat ik geen gewoon kind van tien ben. Oké, ik doe best gewone dingen. Ik eet ijs. Ik fiets. Ik honkbal. Ik heb een Xbox. Die dingen maken me gewoon. Denk ik. En ik voel me ook gewoon. Vanbinnen. Maar ik weet dat gewone kinderen andere gewone kinderen niet zo bang maken dat ze gillend de speelplaats af rennen. Ik weet dat gewone kinderen niet overal waar ze komen aangegaapt worden.”

August (Auggie), gaat voor het eerst naar een echte school. De tijd daarvoor heeft hij thuis les gekregen. Dat komt omdat hij met een verminkt gezicht is geboren, en hij overal waar hij komt wordt hij aangestaard. Dit boek gaat over wat hij allemaal meemaakt op zijn eerste school. Wat de meevallers en problemen zijn. Één meisje, Summer, trekt zich niets aan van zijn uiterlijk. En Jack wordt ook meteen vrienden met Auggie. Maar een irritante pestkop, Julian, heeft er blijkbaar wel problemen mee.

Ik vond Wonder echt een heel mooi boek. Het is geschreven alsof iemand het vanuit zichzelf vertelt. Eerst is dat Auggie, daarna Via, zijn grote zus, dan Summer, Jack, en zo gaat het door. Het deed me een beetje denken aan Het dagboek van een muts, maar dit verhaal zit meer diepgang in en is veel zinniger.

Gelezen door Emma (12 jaar)