9.11.13

Jongens, het zijn net huisdieren

http://www.denieuweboekerij.nl/boeken/kinderboeken/12-t-m-14-jaar/jongens-het-zijn-net-huisdieren

Circe Shaw begint met een blog bij te houden over haar leven, om wat ervaring op te doen met schrijven, omdat ze later erg graag journalist wil worden. Eerst gaat ze opzoek naar een 'hot topic' en uiteindelijk komt ze op haar onderwerp: Een experiment om alle jongens te kunnen verleiden en uiteindelijk een vriendje te krijgen. Helaas heeft Circe 0,0% ervaring met jongens, dus vraagt ze om advies van haar enige volger: Savvy Rose. Zij geeft als advies: Behandel een jongen als een huisdier, wees de baas, vol zelfvertrouwen, dan moet het lukken...
Helaas spelen er ook nog andere dingen in Circe's leven, waardoor het deel met zelfvertrouwen nog niet echt lukt: Haar zogenaamde vader is vertrokken, haar beste vriendin heeft met haar beste vriend, de grootste trut van de school maakt haar het leven zuur, haar moeder heeft vage relaties met aparte mannen enz. Toch probeert ze het experiment uit op de meest stomme, lompe en verachtelijke jongen die ze zich kan bedenken: Rufus.

Het is echt 100% een meisjes boek. Eerst vond ik het een ramp en kon ik me er amper doorheen werken, omdat het nogal in pubertaal is geschreven. Maar naarmate je steeds meer het totaal plaatje begint te zien en je aan de schrijfstijl went, wordt het steeds leuker! Af en toe zitten er wel humoristische dingen in en de schrijfstijl is erg overdreven, waar ik me helemaal in kon vinden. Het verhaal wordt vertelt vanuit Circe's blog, waardoor je de meeste dingen pas halverwege hoort, als ze persoonlijke dingen gaat vertellen. Circe als personage is een lief, onzeker pubermeisje die haar eerste echte relatie een beetje probeert uit te vogelen en daarbij ook haar hele leven.
Uiteindelijk, toen ik het boek uit had, had ik ook wel een lesje geleerd. Om daar achter te komen moet je het boek lezen! Zeker aan te raden als je van luchtige meisjesboeken houdt!
Gelezen door Lotje (15 jaar)