12.9.17

The hate u give


Angie Thomas

Als Starr met haar jeugdvriend Khalil met de auto weggaat, worden ze aangehouden door de politie. Hoewel ze allebei niet bewapend zijn, wordt Khalil voor de ogen van Starr doodgeschoten door een politieman. De politieagent zegt dat Khalil er verdacht uitzag en misschien een bedreiging kon vormen, maar de enige rede dat Khalil er verdacht uitzag is omdat hij getint is. De meeste mensen die in dezelfde buurt als Starr wonen, gaan op straat protesteren tegen de politie. Er wordt namelijk geen onderzoek gedaan naar de zaak, omdat Khalil ook (volgens geruchten) een drugsdealer was. Starr kan er misschien voor zorgen dat de politieagent meer straf krijgt, maar dan moet ze wel zeggen dat ze getuige was. Daarmee kan ze haar leven en dat van haar familie in gevaar brengen.

 Ik vind de personages van dit boek allemaal erg goed geschreven. Ze zijn allemaal anders en de ‘goede’ personages deden soms erg stomme dingen en hebben ook slechte eigenschappen. Daardoor lijken de personages echter. En ook al had ik een hekel aan de politieagent, toch begreep ik hem een beetje en begreep ik dat zijn vader het voor hem opnam. Het boek was spannend, want ik wilde graag weten wat er met de agent ging gebeuren en ook kwam er geweld in voor. Ik denk dat het boek ook geschikt is voor mensen die jonger zijn dan ik, maar er komen wel thema’s in voor zoals drugs, geweld en discriminatie.

Gelezen door Nienke (14 jaar)