12.9.17

Liefde kan mislukken


Liefde kan mislukken
Matthew Quick

Als Portia Kane haar man betrapt met een tiener is de maat vol. In de jaren waarin ze met hem getrouwd was, heeft hij haar vaak gekleineerd. Bovendien heeft hij haar grote droom, schrijver worden, nooit serieus genomen. Ze gaat terug naar haar moeder in South Jersey en probeert haar leven weer op te pakken. Als ze hoort dat haar favoriete leraar van de middelbare school, meneer Vernon, een aantal jaar geleden in elkaar is geslagen door een leerling en nu geen les meer geeft, gaat Portia naar hem op zoek. Ze is vastbesloten hem te redden en weer les te laten geven, maar dat zal niet makkelijk gaan: zijn hond is net overleden, hij denkt dat hij fout les heeft gegeven en dat zelfmoord de enige oplossing is. Portia spreekt met hem af dat ze hem met rust zal laten als hij 3 dagen met haar mee gaat. In deze reis probeert Portia meneer Vernon te laten zien dat er mensen zijn die van hem houden en nog steeds aan zijn lessen terugdenken.


Ik vond het erg leuk om eens een boek te lezen over een vrouw van boven de 30 jaar, want de meeste young adult-boeken gaan over kinderen en tieners. Ik vond Portia een erg sympathiek personage, want ze zei altijd wat ze dacht en ze bleef optimistisch terwijl er best veel problemen in dit boek voorkomen. Ook in de andere personages kon ik mij erg goed inleven. Ik kan je dit boek erg aanraden, maar er komen wel heftige thema’s in voor, zoals drugs, zelfmoord en dood. Ook wordt er in dit boek best veel gescholden en wordt er geweld gebruikt. Het boek is zeker ook geschikt voor volwassenen, maar ik zal het je niet aanraden als je onder de 14 jaar bent.

gelezen door Nienke (14 jaar)