30.9.17

Het geheugenboek



Lara Avery

“Jij bent mij, Samantha Agatha McCoy, in de niet zo verre toekomst. Ik schrijf dit voor jou. Ze zeggen dat mijn geheugen nooit meer hetzelfde zal zijn, dat ik dingen zal beginnen te vergeten. Eerst maar een beetje, en daarna een heleboel. Dus ik schrijf dit om me ze te herinneren. Dit wordt geen verslag, of een dagboek, of zoiets. Om te beginnen is het een .doc-bestand op een klein laptopje dat ik overal mee naartoe neem, dus laten we er niet te romantisch over doen.”

Samantha heeft een zeldzame ziekte waardoor ze een soort van dement wordt. Daarom schrijft ze in haar geheugenboek zodat als ze iets vergeten is, ze het kan teruglezen. Maar haar ziekte verandert veel in haar leven. Soms gaan er dingen erg fout. Ze probeert toch maar wat van het leven te maken, ook al weet ze dat ze vroeg dood zal gaan.Ik vond dit een heel mooi boek, het is mooi geschreven. En het boek zet je echt aan het denken. Ik vind het knap bedacht, en ontroerend.

Gelezen door Emma (12 jaar)