14.1.17

Vuurpreek (2)

Vuurpreek
Francesca Haig

Ze worden samen geboren, ze zullen samen sterven. Sinds de explosie van jaren geleden, worden er alleen nog maar tweelingen geboren, een alfa en een omega. Alfa’s zijn “gewoon”, perfect, volmaakt, geen zichtbare afwijkingen, ze zijn bevoorrecht om grootste dingen te doen en een geweldige toekomst te krijgen.
En dan heb je de omega’s de andere helft van de tweeling. Alle omega’s hebben 1 ding gemeen met elkaar, ze zijn onvruchtbaar, en ze hebben allemaal hun eigen afwijking, de een mist een arm (of ze allebei), de ander mist een been (of allebei), en zo voort en zo voort. De omega’s leven in afzondering, ze worden afgestoten van hun familie zodra bekend is wie van de tweeling de alfa is en wie de omega.

Cass en Zach werden samen geboren en zouden samen sterven. De een de alfa, de ander een omega. Zodra het duidelijk was dat Cass de omega was van de twee, werd ze verstoten van haar familie. Ze moest het twee jaar lang zelf oplossen, tot haar tweeling broer haar opsloot om haar veilig te stellen van alle gevaren van de buiten wereld. Na een aantal jaar is ze het helemaal zat en weet te ontsnappen uit haar gevangenis en trekt de wereld in om verzet te bieden tegen de ongelijkheid tussen de alfa’s en de omega’s.

Dit boek was verwarrend, ik snapte er in het begin helemaal niks van, het was allemaal een beetje vaag en ik heb de eerste paar pagina’s een paar keer opnieuw moeten lezen. Ondanks die verwarring heb ik wel doorgelezen en daar ben ik heel blij mee. Als je steeds verder leest kom je steeds verder in het verhaal en dan begint het echt leuk te worden. Alles wordt duidelijker en toen begon ik er pas echt plezier in te krijgen, al was dat pas rond bladzijde 100. Mijn eind oordeel is dat het boek leuk is maar wel als je doorleest, als je niet van dit genre houdt raad ik je af om het boek te lezen. Dit is niet een boek wat ik zo 1,2,3 zelf zou kopen nu ik het gelezen heb, maar het was wel gewoon leuk om even tussen door te lezen.

Gelezen door Eva (16 jaar)