28.1.17

Suzy en de kwallen

Suzy en de kwallen
Ali Benjamin

Suzy kan niet geloven dat Franny is verdronken. Franny kon heel goed zwemmen en ze hebben de grote ruzie niet opgelost voordat ze stierf. Suzy vindt het erg lastig om met haar verdriet om te gaan en spreekt met zichzelf af dat ze niet meer gaat praten. Er wordt namelijk al genoeg onzin verteld en gepraat over nutteloze dingen. Als ze met school op excursie gaat naar het zeeaquarium, gaat ze stiekem weg van de groep en gaat naar de afdeling ‘kwallen’. Daar leest ze over de Irukandji: een dodelijke kwal die vooral rond AustraliĆ« gezien wordt, maar ook weleens bij Amerika, Japan of Engeland komt. Hij is klein en doorzichtig. Nadat Suzy hierover heeft gelezen, is ze ervan overtuigt dat Franny is gestorven aan de steek van de Irukandji, maar ze kan er met niemand over praten (of ze mag het niet van zichzelf). Ze gaat opzoek naar een echte kwallenexpert en ze vindt hem. Jamie is zelf ook gestoken door een Irukandji, maar hij genas en durfde daarna weer het water met kwallen in. Hij was niet eens boos op de kwal! Terwijl Suzy doorgaat met zwijgen, haar ouders zich zorgen maken en ze naar therapie gaat, plant Suzy de reis naar AustraliĆ« om naar Jamie toe te gaan.

Dit vond ik een van de leukste boeken die ik bij het Leespanel heb gelezen. Het is heel mooi geschreven. Het taalgebruik was heel fijn en daardoor bleef ik ook doorlezen. Je leert steeds meer over de vriendschap tussen Suzy en Franny. Niet alles wordt gelijk verteld en daardoor blijft het spannend. Ik ben door dit boek heel anders naar kwallen gaan kijken door de feitjes tussendoor. Suzy is een heel mooi personage en ze wordt heel leuk beschreven door de schrijver. Daardoor kon ik erg goed met haar meeleven. Haar gedachten zijn heel leuk en sommige dingen die er staan zetten je echt aan het denken Soms was het wel zielig, maar ik kan eigenlijk niets bedenken wat ik niet leuk vond aan het boek. Ik raad het je echt heel erg aan.

Gelezen door Nienke (14 jaar)