12.9.15

De Ridders van Rosande (2)

http://www.denieuweboekerij.nl/boeken/kinderboeken/12-t-m-14-jaar/de-ridders-van-rosande

Het gaat over een jongedame genaamd Jorinde.  Ze woont op slot Rosande. Met haar zes oudere broers en haar moeder die niet kan praten en haar vader.  Op een dag vertrekt de oudste broer om ridder te worden en na een paar jaar zijn al haar andere ook broers vertrokken. Op een dag komt er een boodschapper met nieuws over haar broers dat ze in gevaar zijn.  Ze wil haar broers zoeken maar haar vader laat dat niet toe.  Ze sluipt  ‘s avonds weg en gaat te paard op zoek.  Ze komt een vriend van haar broer tegen en gaat samen verder.  Ze overnachten in een herberg.  De volgende dag komt haar vader erachter en haalt haar op.  Hij geeft haar een straf dat ze een jaar in de herberg moet werken zonder te praten.  Als dat haar lukt mag ze haar broers zoeken, maar als ze toch praat dan moet ze meteen naar huis en mag ze niet haar broers zoeken. Lukt het haar te zwijgen of niet?.. 

Zelf vond ik het boek leuk en spannend. Ik zou best met haar willen ruilen.  Alleen zou ik niet zo lang kunnen zwijgen. De omslag van het boek vond ik er goed bij passen. Ik hoop dat meer kinderen dit boek lezen.

Gelezen door Janieke (10 jaar)