16.8.12

Ik kan nog steeds niet vliegen (2)






Luuk is een jongen van 13 hij woont in Nederland vlak na de tweede wereld oorlog.
Hij mag naar Denemarken om daar 3 maanden lang samen met 1000 andere kinderen aan te sterken na de hongerwinter.
Hij mag bij een boeren gezin in huis samen met het ook Nederlandse meisje Ida.
Daar worden ze verwend met het lekkerste eten & drinken.
Maar Ida heeft een soort geheim dat hij nog niet weet.
En de oudste dochter van de boeren familie Kirsten, durft ze haar geheim te vertelen aan haar vader de boer waar ze altijd ruzie mee maakt.

Ik vond dit heel mooi en ontroerend boek.
Toen ik eenmaal aan het lezen was zat ik aan het boek ‘’vast geplakt’’
De voorkant sprak mij wel aan omdat hij er bijzonder en mysterieus uit zag.
Het boek gaat wel een beetje over de tweede wereld oorlog dus ik denk dat iedereen boven de 10  dit boek wel leuk vinden, maar ik denk dat kinderen daar onder het een beetje te eng vinden.

‘Dit klopt niet,’ zegt het meisje.
Ze wijst naar Ida.
‘Haar familie was vast fout in de oorlog.’
Luuk houdt zijn adem in,
en de andere kinderen doen hetzelfde.

Gelezen door Annelinde (12 jaar)