7.8.12

Dagboek van een muts (3)


Dagboek van een muts
Rachel Renée Russel

Dagboek van een Muts gaat over een meisje, Nikki, dat overstapt naar een andere school. Ze gaat naar een privé school, Westchester Country Day. Ze wil daar graag populair zijn en ze hoopt dat ze van haar ouders een I-phone krijgt, maar in plaats daarvan krijgt ze een dagboek. Dat vindt ze super stom!
Als ze daar is, blijkt dat het populairste meisje haar kluisje naast die van haar heeft. Mackenzie pest Nikki heel erg. Nikki schrijft alles wat ze meemaakt in haar dagboek op. Ze kan ontzettend goed tekenen en tekent ook in haar dagboek.
Ze wordt verliefd op een jongen, Brandon, de fotograaf van de schoolkrant. Mackenzie geeft een feest, veel kinderen zijn uitgenodigd maar Nikki niet.
Nikki wil zich inschrijven voor de tekenwedstrijd en denkt aan wat haar oma haar heeft gezegd: Of je bent een grote, bange kip of je bent een kampioen. Maar als ze daar ook Mackenzie ziet staan, dan besluit ze dat ze toch liever een bange kip is. En ze schrijft zich in voor BA: bibliotheek assistent.
Ze krijgt daardoor twee vriendinnen die ook van boeken houden, Chloë en Zoe. Ze maakt voor hen tatoeages op hun armen.
Als Nikki uiteindelijk van school wil omdat ze gepest wordt, en haar ouders een gesprek hebben met de rector en ze haar kluisje uit wil laden, ziet ze dat Mackenzie geen winnaar is geworden van de tekenwedstrijd. Als ze goed kijkt ziet ze boven allemaal kleine vakjes met tekeningetjes staan: getekend leerlingen door Nikki Maxwell. Allemaal foto’s die Brandon heeft gemaakt van de tatoeages. Dan besluit ze dat ze toch op deze school wil blijven en ze denkt:
Ik kan alleen mezelf zijn, toch?
Een ongelofelijke muts !!!!!

Gelezen door Elisa en Annelinde

Mening van Elisa (10 jaar):

Het was een best wel leuk boek. Ze schreef alles echt zoals in een dagboek, bijvoorbeeld, ze schreef  “ De hele middag hing ik lekker rond. Ik keek TV, plunderde de ijskast en bestelde zelfs een pizza”.
Ik snapte hoe ze zich voelt, terwijl ze eigenlijk veel ouder is dan ik.
Ik had het boek binnen een dag uit en ik begreep alles.
Ik raad het anderen zeker aan, maar het is wel een echt meisjesboek.
Ze leert eigenlijk in het boek dat ze niet kan veranderen wie ze is.


Mening van Annelinde (12 jaar):

Ik vond dit boek niet zo leuk omdat het niet echt geschreven is als een boek maar meer als losse stukjes. En ik vond het een beetje kinderachtig; het onderwerp was ook nogal standaard.
De voorkant ziet er wel leuk uit; de tekeningen waren wel goed getekend, maar voor mij hoeft dat niet want ik vind het leuker om mijn eigen fantasie te gebruiken.
Ik denk dat kinderen van 9 tot 11 jaar dit wel een leuk boek vinden.