24.2.12

De glanzende stad

 De glanzende stad 
Thijs Goverde


Dit “moordzuchtige” boek gaat over een jongetje dat Sooike  heet. Hij woont in een heel arm dorpje dat Twaalfhuizen heet waar het altijd heel rustig is. Dan komt Mex de motorman langs die heel hebzuchtig is. Hij lokt Sooike mee met Sancho (de geit van Sooike). En dan gaan ze op weg naar de glanzende stad.  Sooike heeft te veel fantasie en hij gelooft in alles wat Mex hem verteld. Mex bedriegt hem steeds en wil een lekker geiteboutje eten (Sancho dus).
Onderweg komen ze langs een slavenmijn en dan komt er een man van mee. Uiteindelijk wordt er ook geschoten en is het allemaal best bloederig.  
Het is een verhaal dat je niet zelf mee zou willen maken, omdat Sooike alleen maar ongeluk heeft (behalve aan het eind).  Ik kon me wel in Sooike inleven: super zielig.
Ik zou het een 12+ boek  noemen, of voor als je veel van schieten houdt. Het is niet echt een kinderverhaal volgens mij, het is heel zwaar om te lezen. Ik had niet echt zin om verder te lezen. Het einde is gelukkig wel fijn voor Sooike. Maar het blijft toch wel een beetje vreemd, die glanzende stad.

Gelezen door João