22.11.11

Dummie de mummie en de sfinx van Shakaba 2

Tosca Menten


Het gaat over een jongen die heet: Goos Guts
Hij woont in een saaie stad, genaamd: Polderdam.
Er gebeurt daar nooit wat.
Dat is ook de reden dat zijn vader, Klaas daar wil wonen.
In deel 1 van de serie wordt er een mummie vervoert die later tot leven komt.
Hij komt wonen bij Klaas en Goos.
De mummie heet: Darwishi Ur-atum Msamaki Minkab Ishaq Eboni.
Ze korten de naam af in: Dummie.
In dit derde deel van de serie komen ze terug van vakantie uit Egypte en ze hebben de tombe van Dummies vader, Achnetoet gevonden.
In dit boek proberen ze Dummie beroemd te maken, maar makkelijk is dat niet.
Uiteindelijk schildert hij een portret van de koningin en wint hij een schilderwedstrijd.
Hij wordt dus toch nog beroemd, in plaats van koning van Egypte worden wat hij eerst wou.
Uiteindelijk krijgt hij een eeuwenoud beeldje terug van vroeger uit de tijd waar hij vandaan komt: de sfinkx van Shakaba. Naar dit beeldje is het boek genoemd.
Ook krijgt hij nog een ezel van de koningin, die noemt hij Akila.

De omslag van het boek vindt ik wel mooi, met zogenaamd verband. Het plaatje wat erop staat is wel vaag, want Dummie kan niet tegen water. Op het plaatje lijkt het alsof hij zwemt.

Ik vond het wel een leuk boek. Vooral ook om wat Dummie allemaal zegt, tegen de koningin.

Het lijkt mij op zich wel leuk om de hoofdpersoon te zijn, want dan ga je ook op vakantie naar Egypte. Dat lijkt me wel erg leuk.

Het is wel een leuk en wel grappig boek, ik denk dat ook andere het wel leuk vinden om dit boek te lezen. 
 
Gelezen door Bas