30.9.14

De guilotine (3)


Sandrine de Billancourt groeit op in een adellijk gezin in het Parijs van 1789. Tijdens de oproer van de Franse revolutie weet zij aan het strijdtoneel te ontkomen, terwijl haar familie wordt vermoord. Ze vindt onderdak bij een schoenmakersfamilie. Niet iedereen in die familie is even gastvrij; Philippe, de oudste zoon, vindt het maar niks, zo'n adellijke meid in huis. Hij is fel voor de Revolutie. 
Op een dag staat Sandrine oog in oog met Nicolas, de zoon van een van haar vaders pachtboeren. Hij is wantrouwig, maar niet voor lang. Ook Philippe is bijgedraaid en zo speelt zich tussen de twee vrienden een machtstrijd af waarvan Sandrine de inzet is

Ik vond het mooi, heftig, spannend en een beetje voorspelbaar. Maar ook heel interessant. Ik wist toen ik in dit boek begon ook totaal niet wat de guillotine was. Ik dacht het Frans was voor "vrede' of zoiets was. Toen ik thuiskwam en het boek heel enthousiast aan mijn ouders liet zien kwam ik erachter dat het over een onthoofdingsmachine ging.. Ik twijfelde of ik het wel wou lezen want het leek me opeens een stuk deprimerender dan eerst. Persoonlijk hou ik het meest  van boeken waar je blij van wordt en die niet zo'n impact op je hebben maar toen ik er toch maar in was begonnen kon ik ook niet meer stoppen.  Mijn voorspellingen kwamen uit en echt blij werd ik niet van. maar toch heb ik veel geleerd. En ook nog eens dit boek in twee dagen uitgelezen. Ik wou telkens weer weten wat er ging gebeuren en vond het heel erg spannend. Over het algemeen was het boek heel fijn en duidelijk geschreven.

Ik weet niet of ik dit boek zou aanraden. Ik ben blij dat ik het gelezen heb maar ook opgelucht dat ik het boek uit heb. Als je in tegenstelling tot mij wel van spannende geschiedenisboeken houdt zou ik het wel aanraden.

Gelezen door Lieke (14 jaar)