21.9.13

Verlaten (3)

Verlaten
Annejoke Smids
 
Het boek Verlaten gaat over een jongen, Vincent, hij is de zoon van een rijke VOC-koopman. Hij woont in Amsterdam in een erg groot huis. Op een dag halen Vincent en zijn beste vriend Jurjan een hele domme streek uit. Als straf wordt Vincent op een schip van zijn vader gezet naar Indie, waar zijn vader een baantje in Batavia voor hem heeft geregeld.
Eenmaal op het schip ontdekt Vincent dat er bemanningsleden zijn die stiekem handelswaar achterover drukken. De bemanningsleden zijn er niet blij mee dat Vincent hen heeft bespioneerd, daarom laten ze hem achter op een onbewoond eiland. Vincent is erg verwend en weet daarom niet hoe hij zal moeten overleven, maar door te kijken hoe alle dieren in het bos aan eten komen snapt hij zelf ook hoe dat moet. Hij maakt zelf ook boomhutten en andere schuilplaatsen waarin hij 's nachts kan slapen. Zo overleeft hij op het onbewoonde eiland en levert hij een spannende strijd met de natuur. De vraag is alleen: hoe komt hij hier ooit weer weg?

Ik vind Verlaten een goed boek, want het is erg spannend vind ik en het is leuk om te zien hoe Vincent probeert te overleven op het onbewoonde eiland. Ik zou me niet echt kunnen inleven in de hoofdpersoon, omdat ik me denk ik niet zo kunnen redden op een onbewoond eiland.
Ik zou het boek wel aanraden aan iemand anders, vooral aan jongens, omdat het spannend is en het is een goed en leuk verhaal.
 
Gelezen door IJsbrand