26.4.16

Zout van de zee



Ruta Sepetys
vertaald door: Aleid van Eekelen-Benders

 Een aangrijpend en indrukwekkend historisch verhaal over 4 jongeren in de 2e Wereldoorlog die op hun vlucht voor de Russen proberen een schip in de Oostzee te bereiken dat hen in veiligheid moet brengen.

Dit superspannende boek leest als een trein!

‘De schoenen vertellen altijd een verhaal,’zei de schoendichter.
‘Niet altijd,’wierp ik tegen.
‘Jawel, altijd. Jouw laarsjes, die zijn duur, goed gemaakt. Zo weet ik dat je uit een rijke familie komt. Maar het model is voor een oudere vrouw bedoeld. Zo weet ik dat ze vermoedelijk van je moeder zijn geweest. Een moeder die haar laarsjes heeft opgeofferd voor haar dochter. Zo weet ik dat er van je gehouden wordt, kindje. En je moeder is niet hier, dus zo weet ik dat je bedroefd bent, kindje. De schoenen vertellen het verhaal.’