22.2.13

BZRK

BZRK
Michael Grant

Je staat op rimpelige grond.
Voor je zie je een enorme vlakte.
Hier en daar zie je een dinosaurus-achtig beest.
Daarachter is een keurige rij steeds smaller wordende boomstammen,
die geen bladeren hebben.
Als je eenmaal over de vlakte en langs de rij boomstammen bent,
zie je een enorm glad wit oppervlak dat een beetje bol is.
Herken je het landschap dat ik net beschreef?
Waarschijnlijk niet.
De enorme vlakte is een stukje van je ooglid.
De dinosaurus-achtige beesten zijn huisstofmijten.
De bomen zonder bladeren zijn je wimpers.
En de witte vlakte is (je raadt het al) de oogbol.
“BZRK” is een erg spannend boek dat je totaal verrast.
Omdat het uit twee verschillende oogpunten beschreven is, is het heel origineel.
Je hebt namelijk het oogpunt van een biot (een heel klein wezentje) die de afstand tussen je duim en je wijsvinger als 3 kilometer ervaart. En het “normale” oogpunt van mensen waarbij de afstand tussen je duim en je wijsvinger gewoon 3 centimeter is.
Het boek is erg beeldend geschreven en ik had eigenlijk het gevoel dat er gewoon een film in mijn hoofd draaide.
Dat moet ook wel wil je de wereld van zo’n biot een beetje zichtbaar maken.
Het boek is niet heel gewelddadig met wapens, maar met zo’n biot kan je nog behoorlijk wat schade aanrichten.
Ik vind dat het boek voor 12+ is en misschien wat meer voor jongens dan voor meisjes.
Maar als meisje had ik het zeker weten ook gelezen.
Dit boek ljkt eigenlijk op geen enkel ander boek dat ik heb gelezen.
Maar het is wel van de zelfde schrijver als van “Gone” (Michael Grant).
Ik vind het boek schitterend en echt een aanrader als je van het genre science fiction houdt.
Gelezen door Lukas(12 jaar)