9.11.12

Ridder zonder hart



Cornelia Funke vind ik echt een hele leuke schrijfster. Ik heb nog nooit een boek van haar gelezen dat ik niet leuk vond. Ik ben zelfs speciaal naar Venetie gegaan nadat ik de Dievenbende van Scipio had gelezen.
Dit boek gaat over John die vind dat hij een verschrikkelijke stiefvader heeft (door hem Baardaap genoemd) en hij komt op een kostschool terecht. Daar komt hij erachter dat Stourton (een geest) en zijn knechten alle mannen uit de familie van zijn moeder (familie Hartgil) vermoort. Zijn leven loopt dus gevaar. Hij wordt verliefd op Ela en haar oma weet heel veel over geesten. Ze roepen de geest Willem Langzwaard op en die gaat ze helpen om Stourton te verjagen. Op het einde komt het zelfs goed met zijn stiefvader.
Je zou dit verhaal bijna kunnen geloven, zo goed is het geschreven. Ondanks dat het dus over geesten en allemaal dingen gaat waar mensen meestal niet in geloven. Ik hou er wel van dat een boek spannnend is, maar niet te gruwelijk. En in dit boek is dat precies goed in evenwicht. Verder zou ik Baardaap niet zo´n erge stiefvader vinden als in het boek wordt verteld, want hij is op zich wel dapper. Maar ik verklap niet waarom. 

Gelezen door: João (11 jaar)